Mökkikauppa

Siirtolapuutarhamökit myydään ja ostetaan vapailla markkinoilla. Koska siirtolapuutarhan maa-alue on Helsingin kaupungin omistuksessa, kaupassa vaihtaa omistajaa, mökki, irtaimisto sekä palstan vuokraoikeus.

Kaupan ehdot

Vuokraoikeus voidaan siirtää vain henkilölle tai henkilöille, jotka

a) ovat kirjoilla Helsingissä ja

b) joilla on vakituinen asunto Helsingissä ja

c) eivät ennestään hallinnoi vuokraoikeutta siirtolapuutarhapalstaan Helsingissä

Mökin kaikkien uusien omistajien tulee täyttää nämä ehdot ja myyjän velvollisuus on tarkistaa helsinkiläisyys kaupanteon yhteydessä. Asuinpaikkatodistuksen saa digi- ja väestötietovirastosta.

Kauppakirja

Myyjän ja ostajan välisestä kauppakirjasta on selvittävä kaupan ehdot, kuten mökin hinta, hintaan sisältyvän irtaimiston osuus sekä omistuksen ja hallintaoikeuden siirtoajankohta.

Kauppakirja tehdään kolmena (3) kappaleena, joista yksi tulee toimittaa siirtolapuutarhayhdistykselle.

Kauppakirjan perusteella yhdistys rekisteröi vuokraoikeuden siirtymisen uusille omistajille. Samassa yhteydessä uudet omistajat hakevat HSPY:n jäsenyyttä.

Mökin myynnistä myyjä suorittaa säädetyn myyntivoiton veron, ja ostaja maksaa varainsiirtoveron. Mökistä joutuu maksamaan vuosittain kiinteistöveroa.

Myyjälle ja ostajalle tiedoksi

• Vuodelta 1997 oleva alkuperäinen vuokrasopimus luovutetaan ostajalle maksun saamisen jälkeen.
  • Myyjä on velvollinen antamaan kaikki palstaan, mökkiin ja alueeseen liittyvät tiedot ostajalle.
  • Kaupan jälkeen ostaja sopii tapaamisen yhdistyksen puheenjohtajan kanssa vuokraoikeuden siirron rekisteröintiä varten. Tässä yhteydessä tarvitset yhdistykselle toimitettavan alkuperäisen kauppakirjan sekä todistuksen helsinkiläisyydestä.